A minőségi borok és a street food újrafelfedezése után a halételek megújítása lehet a következő divathullám a magyarországi gasztronómiában. A magyar lakosság közel fele évente csupán egyszer, vagy legfeljebb néhány alkalommal fogyaszt halat, általában karácsonykor halászlevet, illetve a balatoni nyaraláson hekket. Pedig a halételek elkészítése sokkal több lehetőséget rejt. Ráadásul a magyar halfajok megfizethető áron vásárolhatóak meg és használhatóak fel minőségi ételek elkészítéséhez. A magyarországi halfogyasztás népszerűsítését célozza a Miniszterelnökség Agrár-vidékfejlesztési Programokért Felelős Helyettes Államtitkársága, mint Irányító Hatóság által folytatott Kapj rá! kampány is, amelynek keretében december 5-én a budapesti Vörösmarty téri karácsonyi vásár látogatói testközelből is megízlelhették, milyen új ízek nyerhetők ki egy kis ötletességgel a halételekből.
A magyar emberek 65 százaléka fehér húsból, míg 29,7 százaléka vörös húsból készült ételeket fogyaszt leggyakrabban, miközben a megrögzött halkedvelők részaránya a lakosságon belül alig 3,5 százalékra tehető. A halfogyasztók 11,1 százaléka évente csupán egyszer, 36,1 százaléka pedig évente néhány alkalommal eszik halat. A halételek népszerűségével kapcsolatos legfontosabb jellemzők közé tartozik, hogy a halfogyasztók harmada valamilyen alkalomhoz – rendszerint karácsonyhoz vagy a balatoni nyaraláshoz – köti a halételek elfogyasztását. A magyar fogyasztók, a megkérdezettek 87,9 százaléka, által legismertebb halfaj pedig a ponty. A felmérés szerint a megkérdezettek 74,7 százaléka halászlevet, míg 71,9 százaléka rántott halat fog enni karácsonykor.
Azonban egyre több jele van annak, hogy a halételek az eddiginél nagyobb szerephez juthatnak táplálkozásunkban. Így egyre több étterem és vendéglátóhely kísérletezik azzal, hogy a hagyományos magyar halfajokból készült ételeket újragondolja, és új ízekkel lepje meg vendégeit. A vendéglátás területén kibontakozás előtt álló újabb gasztroforradalom mellett szintén kedvező fejlemény, hogy a halételek egyre inkább helyet kapnak a közétkeztetésben is.
„A magyar gasztronómiában több divathullámnak lehettünk a szemtanúi az elmúlt években. Elegendő a magyar borok újrafelfedezésére, a street food népszerűvé válására, vagy a kézműves sörök térhódítására gondolni. A hazai gasztronómia megújulásának következő állomása a magyar halból készült ételek újrafelfedezése és megújulása lehet” – mondta Áman Attila, a Kapj rá! kampány séf szakértője. A szakember kifejtette: a siker kulcsa, hogy miként tudunk a fogyasztók széles köre számára elérhető halfajokat olyan módon elkészíteni, hogy az egyszerre kínáljon új és vonzó ízeket.
„Kis túlzással étkezési szokásaink akár egy házassághoz is hasonlíthatóak: ha mindig mindent ugyanúgy csinálunk, akkor egyhangúvá válik a kapcsolat, és válás lesz a vége. Ez a halételekkel is így van. Ha a megvásárolt halat mindig egyféleképpen készítjük el, akkor egy idő után már nem fogjuk kívánni. Tehát fontos, hogy hűek legyünk, mégis képesek legyünk megújítani a halételekkel való viszonyunkat” – tette hozzá a séf szakértő.
A halászlé a magyar gasztronómiai tradíció fontos és értékes eleme, így mindenképpen ragaszkodnunk kell hozzá. Azonban ez nem azt jelenti, hogy a hétköznapokban ne főzhetnénk egy mediterrán hallevest pontyból. „Ezenkívül is számtalan lehetőségünk van arra, hogy az üzletekben és piacokon bármikor elérhető magyar halfajokból, némi kreativitás segítségével, egyszerű, finom és egészséges ételeket tálaljunk” – mondta Áman Attila. A Kapj rá! kampány séf szakértője hozzátette: a magyarok fokozatosan kezdik felismerni a hal és halételek értékeit, amit a halfogyasztás lassan emelkedő trendje is megerősít. Azonban még mindig sokan vannak, akik ódzkodnak attól, hogy halból készült ételeket kóstoljanak meg. Áman Attila szerint a halfogyasztás emelkedne, ha sikerülne széles körben eloszlatni a hallal kapcsolatos kételyeket: „Kevesen tudják például, hogy a szálkák eltüntetésének milyen egyszerű módja az irdalás. Ez az eljárás nem igényel komolyabb konyhatechnikai tudást, és rövid idő alatt elvégezhető.” Ami az árakat illeti: a pontyfilé ára összevethető a pulykamell árával, és kedvezőbb áron érhető el, mint például a marhahús.
A halételek változatos elkészítési módjának és ízvilágának a fogyasztókkal történő megismertetése az egyik legfontosabb célja a Kapj rá! kampánynak is. A Miniszterelnökség Agrár-vidékfejlesztési Programokért Felelős Helyettes Államtitkársága által a Halászati Operatív Program (HOP 2007-2013) keretében elindított Kapj rá! kampány keretében december 5-én szombaton a budapesti Vörösmarty téri karácsonyi vásár látogatói testközelből is megízlelhették, milyen új ízek nyerhetők ki egy kis ötletességgel a halételekből. Az eseményen a nagyközönség Áman Attila séf szakértő által új megközelítésben és köntösben elkészített hideg és meleg halételeket kóstolhatott meg, és kaphatott hasznos tanácsokat a halételek elkészítésének módjáról és a halfogyasztás kedvező tulajdonságairól.